Denne uken mottok vi noen flotte eksemplarer av flekksteinbit til vår forskningsstasjon FISK på Kraknes utenfor Tromsø. Det vil si de kom tilbake til FISK. Fiskene ble gytt på forsknings-stasjonen ved årsskiftet 2004/2005 og har blitt fôret opp og tatt godt vare på hos selskapet AMINOR i Meløy kommune. Fisken har nå blitt så stor at den skal gjennom sin første kjønnsmodning. I etterkant av dette blir de en viktig del av Akvaplan-niva sitt bidrag inn i prosjektet BESTBROOD hvor Atle Foss leder vårt bidrag inn i prosjektet. Det ser ut til at fisken har funnet seg vel til rette og vi antar det vil bli gyting i løpet av noen uker.
Steinbiten er individuelt merket (Foto: Carl Ballantine/Akvaplan-niva)
Akvaplan-niva takker AMINOR for at de hadde mulighet til å bidra med fisk til BESTBROOD og ønsker Steinbiten velkommen tilbake til Kraknes.